کفش مناسب دوران حاملگی

 

 

در طی حاملگی اندام تحتانی خانمهای حامله ممکن است دچار تورم، گرفتگی عضلانی، سندرم پای بی قرار، نرمی مفاصل و یا کمر دردی شوند که به اندام تحتانی تیر می کشد. درد پا نیز در خانمهای حامله شایع است.
یکی از مهمترین جنبه ها در استفاده از کفش در خانمهای حامله وجود حداکثر جذب شوک است یعنی کف کفش مخصوصآ پاشنه آن باید به اندازه کافی نرم باشد تا هنگام راه رفتن ضربه وارده به پا و نهایتآ ستون فقرات گرفته شود. کفشهای که پاشنه نرمی دارند در این زمان توصیه می شود. اگر مادری قصد ورزش دارد حتمآ باید علاوه بر استفاده از کفش با کف نرم، ورزش را روی سطوح نرم انجام دهد مثلآ دویدن روی اسفالت می تواند ضربه زیادی را به ستون فقرات وارد سازد.
به هیچ عنوان نباید از کفشهای پاشنه بلند استفاده شود زیرا با افزایش انحنای کمری علاوه بر آسیب های مختلف به پا عوارض زیادی را برای فرد حامله به دنبال دارند. اگر فرد حامله دچار تورم پاها می باشد بهتر است از کفشهای بنددار یا دارای چسبک (ولکرو) استفاده کند که می توان تا حدودی با تغییر تورم اندازه آنها را تنظیم نمود. کفشهای ورزشی کفشهای مناسبی در این دوره می باشند. اگر فرد حامله قصد پوشیدن کفش پاشنه دار را دارد نباید پاشنه بیشتر از ۵/۲ سانتیمتر باشد.
در اکثر موارد در طی حاملگی اندازه کفش در حدود یک شماره یا بزرگتر می شود. افزایش وزن در طی حاملگی همچنین شل شدن رباطها و زردپی ها که در طی حاملگی بصورت طبیعی اتفاق می افتد باعث کاهش قوس کف پا شده و اندازه پا بنظر بزرگتر می رسد. باید توجه کرد که این پدیده طبیعی است. لذا به خانمهای حامله توصیه می شود کفشهای بزرگتری بپوشند و کفش بصورتی باشد که قسمت قدامی آن جادار باشد (کفش جلو تنگ نباشد) و قسمت داخلی آن برجسته باشد. در صورت وجود تورم درپاها باید به این مسئله بیشتر دقت کرد. تغییرات دیگری نیز ممکن است در طی حاملگی در پا رخ دهد که نیازمند استفاده از کفی های خاص در کفش باشد. این تغیرات می تواند علاوه بر درد پا باعث کمر درد شوند در این زمینه میتوانید از پزشک خود راهنمائی بخواهید.
منبع: http://www.medicblog.ir

You may also like...

0 thoughts on “کفش مناسب دوران حاملگی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *